Jazz cipő

Jazz cipő

Akárcsak a többi tánccipőnél, a jazz cipők piacán is óriási a választék, mind anyagát, stílusát vagy színét tekintve. Azonnal látható különbség a cipő szára: van magas és alacsony szárú. Utóbbi magas fokú szabadságot ad és tökéletes rugalmasságot, amely a jazz lépéseihez szükséges. A magas szár nyilván nem tud ilyen flexibilitást biztosítani, ellenben remekül tartja a fáradó bokát. Kezdőknek különösen kellemes lehet, hiszen sokkal később kezd el fáradni a láb.

A jazz cipőknél is a bőr, illetve a vászon a legjellemzőbb anyag, és mindkettőt gyártják fűzős, illetve fűző nélküli változatban. Vásárlásnál nagyban meghatározó az ember tudásszintje. Az amatőrök inkább a biztonságra törekednek, a profik pedig a minél nagyobb szabadságra és ruganyosságra, épp ezért ők általában az osztott talpú változatot preferálják, amiben az ujjak szinte önálló életet élnek.

Ami a talpat illeti, remek választás a gumitalp, hiszen az segít elnyelni a sokkot, amit például az ugrások okoznak.

 

Jazz cipő vásárlás

A cipővásárlás sosem egyszerű feladat, legyen szó bármelyik típusról is. Ma már minden fajta annyi változatban kapható, hogy segítség nélkül bizony elveszettnek érezhetjük magunkat a boltban. Mindenekelőtt a tánctanárt kérdezzük meg, hogy milyen fajtát részesít előnyben. Nem egyformák az iskolák: van, ahol elég a zokni vagy egy balett gyakorló, de valószínűbb, hogy a tanárnak van már preferenciája.

 

Anyag

Érdemes többféle cipőt felpróbálni, hogy lássuk, melyik kényelmesebb számunkra. Más lesz az érzet vászonban és más bőrben, ráadásul az áruk is nagyon különbözik. A vászon ugyan olcsóbb, de közel sem olyan tartós, mint a bőr. Utóbbi remekül bírja a gyűrődést, számos óra után is jobban néz ki, mint a vászon. Persze, aki a vásznat jobban kedveli a lában, azt válassza, hisz az a legfontosabb, hogy jól érezzük magunkat a jazz cipőben.

 

Stílus

Stílusát tekintve is sokféle jazz cipő létezik, sportosabb, elegánsabb, zárt vagy nyitott. Bármelyiket is választod, lényeges, hogy flexibilis legyen, a lábfejet pedig tartsa szinte láthatatlanul. Vásárláskor ezért sem mindegy, hogy milyet választasz. Hajlítgassuk a lábfejet, az ujjakat a cipőben, hogy kiderüljön, mennyire kényelmes. Lépdeljünk, ugorjunk és forogjunk is benne, ha mindhárom lépés megy könnyedén, akkor megfelelő lábbelit választottunk.

A méretre is igaz, hogy tanácsos többfélét felpróbálni, és mindenhol ellenőrizni, hogy nem vág be, nem lóg. Ha nagyon össze tudjuk csippenteni az anyagot, azt jelenti, hogy túl nagy a cipőnk. A rossz méret sérüléseket okozhat, kíméljük meg magunkat ettől.

 

Tisztítás

Nem ússzuk meg, hogy a cipőnk ne legyen koszos, hiszen szinte mindegyik felületén táncolunk. A sok használattól óhatatlanul bekoszolódik. Tanácsos rendszeresen ápolni, hogy sokáig táncolhassunk benne. Néhány dolgot kell csak beszerezni a tisztításhoz.

Legelső lépésként hagyjuk kiszellőzni, kiszáradni a cipőt. Szabaduljunk meg a kellemetlen szagoktól és a nem kívánt nedvességtől. Ha kiszellőzött, fogjunk egy nedves ruhát és töröljük át a cipőt úgy, hogy a talprészt se hagyjuk ki. Először gyengéden próbáljuk leszedni a foltokat a cipőről, ha mégsem jön le, dörzsöljük folyamatosan vagy használjunk erősebb ápolószert.

Ezután tegyük félre a cipőket, hogy kiszáradjanak. Ekkor még fénytelen lehet, de ne ijedjünk meg, fényező használatával újra régi pompájában fog ragyogni a lábbelink. Ismét vegyünk elő egy ruhát, és dolgozzuk el a fényező anyagot a cipőn. Ma már lehet kapni olyan szert is, ahol szivacsos applikátor van a tubuson, ez e legkényelmesebb megoldást kínálja.

A fűzőkkel se bánjunk kesztyűs kézzel. Húzzuk ki azokat a cipőből, és tegyük öt-tíz percre meleg vízbe, hogy leázzon a por. Szappannal és kefével csodákat érhetünk el. Ha végeztünk, szárítsuk meg a fűzőket is. Szárítógépet véletlenül se használjunk, mert a cipő könnyedén összemegy.

 

Történet

A jazztánc története során számos változatot kitermelt az első táncos daraboktól kezdve egészen addig, amíg be nem jutott a Broadway színpadaira. Az első közismert revü- és jazztáncos Joe Frisco volt, aki kezdetben furának tűnő mozgást produkált: mintha egy teve csoszogott volna a színpadon. Nem ő volt az egyetlen, aki ilyen komikus lépésekkel szórakoztatta a nagyérdeműt, ez általában jellemző volt az akkori revü műsorokra.

A jazztánc, amelyből sok más műfaj is rengeteg elemet átvett, rendkívüli népszerűségre tett szert. Az átlagember is úgy érezte, elsajátíthat valamit ebből a látványos stílusból, és ez az egyszerű kinézetű jazz cipőnek is köszönhető volt.

Ha jazztánc, akkor Bob Fosse! Ha egyetlen nevet kell említeni a műfajból, akkor kapásból az amerikai legenda jut eszünkbe. A világhírű Broadway-koreográfus Kabaré és Chicago című musicaljeivel bevéste nevét a jazz halhatatlanjai közé. Aki látta valamelyiket, talán emlékszik, hogy a táncosok vagy magas sarkú karakter cipőben vagy lapos jazz cipőben táncoltak. Ekkoriban már nagyon rugalmas anyagból készültek a cipők, a táncosok szinte repültek a színpadon. Ma is igaz, hogy legjellemzőbb a testszínű vagy fekete bőrcipő, ami egészen lapos vagy 2-3 centis sarka van. Hogy fűzős vagy nem a cipő, az már egyéni ízlés kérdése, és számos fajtánál elasztikus betétet is magában foglal a felsőrész, ami ugyancsak a rugalmasságot segíti elő.

A jazztánc hamisítatlan stílusbravúr, az egyes műfajok legjavát ötvözi egyedülálló módon. Rengeteg átfedés található a többi tánccal, sokszor össze is keverik őket a hasonló zenei elemek miatt. A profik természetesen balett órákkal kezdték, így biztosak lehetünk benne, hogy a táncosok szekrényében a balett gyakorló is megtalálható.

 


 

.

.

<<< vissza tánccipő főoldal

.